Przegląd i uruchomienie kosiarki spalinowej – wersja skrócona

Dzień dobry,
w tym opracowaniu – przegląd kosiarki spalinowej przed sezonem – wersja skrócona. Mam nadzieję, że moje uwagi będą pomocne – jeżeli treść jest zbyt ogólna – na tym blogu jest również wersja pełna.
Serdecznie do lektury zapraszam 🙂

Przegląd i uruchomienie kosiarki spalinowej przed sezonem – wersja skrócona

 Prace związane z przeglądem kosiarki są proste i możesz  jej wykonać bez odwiedzania serwisu kosiarek. Z uwagi na znaczne zróżnicowanie modeli kosiarek – niektóre zawarte tu opisy mogą wymagać korekty w oparciu o instrukcję obsługi. Moje opracowanie nie ma za zadanie zastąpić instrukcji obsługi – wręcz zachęcam do jej uważnego przejrzenia.

Przygotowanie do pracy:
Demontując poszczególne elementy (osłony, piasty) dokumentuj swoją pracę – czasami w ferworze walki zapomina się ”jak to leciało” – dlatego fotografuj – warto.

Od czego zacząć – zdejmij fajkę ze świecy, a najlepiej wykręć świecę. Zdjęcie fajki świecy zapewnia Ci bezpieczeństwo, a wykręcenie świecy – bezpieczeństwo zdwojone oraz wygodę przy wykonywaniu niektórych czynności obsługowych.

 ► Grizli radzi –  zanim rozpoczniesz przegląd – zdejmij fajkę oraz  wykręć świecę.

Program obsługi kosiarki spalinowej

W trakcie wykonywania przeglądu kosiarki może okazać się, że masz problem z jej uruchomieniem. Bez obaw – podpowiem Ci również jak sobie poradzić z wykonaniem prostych czynności naprawczych.

Dane do regulacji kosiarki spalinowej

Przegląd zaległości na początek
                             – jeżeli nie zrobiłeś tego przed zimą – zrób to teraz  🙂
1. Czyszczenie kosiarki
2. Układ paliwowy – kontrola/ czyszczenie
3. Układ napędowy – kontrola/ czyszczenie
Przegląd kosiarki spalinowej przed sezonem
4. Olej silnikowy – wymiana
5. Filtr powietrza – kontrola/ wymiana
6. Układ zapłonowy – kontrola świecy
7. Układ tnący – kontrola noża
8. Układ tnący – kontrola piasty noża
9. Wał silnika – kontrola/ sprawdzenie
10. Koła w kosiarce – konserwacja
11. Linki sterujące – przegląd/ konserwacja

12. Kosiarka – przegląd ogólny

W kosiarce z rozrusznikiem elektrycznym:
13. Rozrusznik elektryczny – przegląd/ konserwacja

W kosiarce ze sprzęgłem:
14. Sprzęgło w kosiarce – przegląd/ konserwacja

Dla perfekcjonistów – czyli jeśli chcesz więcej
15. Koło wentylatora – sprawdzenie

 

Czyszczenie  kosiarki spalinowej

Jeżeli nie zrobiłeś tego przed zimą – oczyść kosiarkę z resztek trawy i innych zanieczyszczeń. Szczególnie ważne jest oczyszczenie silnika, przestrzeni, w której pracuje nóż oraz strefy pracy paska klinowego. Jeśli chcesz oszczędzić na czasie – czyść kosiarkę po każdym koszeniu 🙂

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

► Grizli radzi – czyść kosiarkę z resztek trawy  po każdym koszeniu

Układ paliwowy w kosiarce spalinowej – kontrola i czyszczenie

Sprawdź układ paliwowy pod kątem wycieków – miejsca newralgiczne – przewody paliwowe, odstojnik, korek wlewu paliwa.
Paliwo w kosiarce spalinowej.
Paliwo starzeje się – jeżeli zostawiłeś paliwo bez stabilizatora na zimę – możesz mieć problem ze startem kosiarki. Wtedy – opróżnij z paliwa zbiornik oraz odstojnik gaźnika. Wlej świeże paliwo. Jeżeli silnik zadział – ok. Jeżeli nie zadziała wykonaj kolejne próby – wstrzyknij paliwo do gaźnika za przepustnicę ssania, lub wpuść tam płyn do płukania gaźników, lub otwórz gaźnik i potraktuj go płynem do czyszczenia gaźników, lub oddaj gaźnik do warsztatu samochodowego do kąpieli w myjce ultradźwiękowej. Oczywiście po każdej z prób wykonaj próbę uruchomienia silnika.
Przepustnica ssania – sprawdź czy jest dobrze wyregulowana.

► Grizli radzi – nie zostawiaj kosiarki na zimę z paliwem bez dodatku stabilizującego

 

———————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Układ napędowy w kosiarce spalinowej – kontrola i czyszczenie

Oczyść komorę pracy paska klinowego. Sprawdź stopień jego zużycia. Sprawdź i ew. wyreguluj napięcie paska. Sprawdź szczelność przekładni jazdy – w nieszczelnej użyj uszczelniaczy lub płynnej uszczelki. Jeśli otworzyłeś przekładnię – wymień smar na świeży (o wysokiej przyczepności). Wyreguluj linkę jazdy.

► Grizli radzi – czyść regularnie przedział paska klinowego

———————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Wymiana oleju silnikowego w kosiarce

Wymień olej na świeży. Stosuj SAE30. Pojemność miski olejowej – w zależności od silnika od .55 do 0.6 l. Zwróć szczególną uwagę na właściwy poziom oleju. Pomiar na 3 sposoby. 1. W silnikach z miarką – pomiar przez wkręcenie korka wlewu oleju – olej do górnej kreski – czyli na max. lub do końca pola zakreskowanego
2. W silnikach z miarką – pomiar przez włożenie korka wlewu (bez wkręcania) – olej do górnej kreski – czyli na max. lub do końca pola zakreskowanego.
3. W silnikach bez miarki – poziom ok 1 cm. poniżej wlewu oleju.

Jak spuścić olej z kosiarki

Wyciągnij za pomocą ręcznej wysysarki do oleju
Zlej olej górą – przez korek wlewu oleju
Spuść przez korek spustu oleju

Dbaj o środowisko:
Oszczędzaj środowisko naturalne. Zużyty olej zostaw w warsztacie samochodowym lub w innym punkcie recyklingu.

► Grizli radzi – stosuj olej SAE 30, wymieniaj – co 25 godz pracy lub raz w roku.
► Grizli radzi – w nowej kosiarce wymień olej po 2 – 5 – 10 i co 25 godz. pracy

 

 —————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Filtr powietrza w kosiarce – kontrola/ wymiana

Filtr powietrza pełni niezwykle istotną rolę – pilnuj na bieżąco jego czystości i sprawności. W kosiarkach występują filtry papierowe, papierowe łącznie z przedfiltrem piankowym lub piankowe. Filtr papierowy wystukaj o równą twardą powierzchnię. Jeżeli to nie pomaga – wymień. Filtr piankowy oczyść w ciepłej wodzie z dodatkiem detergentu. Wysusz. Wlej na filtr łyżeczkę oleju silnikowego. Rozprowadź go po filtrze. Nadmiar oleju wyciśnij w ręcznik papierowy. Na filtrze ma zostać lekki film olejowy. Tak przygotowany filtr załóż do kosiarki. Przedfiltrów z pianki zazwyczaj nie zwilża się olejem. Załóż filtr dokładnie z zaleceniem producenta silnika. Jeśli pokrywa filtra jest na zatrzaski – traktuj je ostrożnie – nie połam.
W trakcie prac przy kosiarce nie pochylaj jej na stronę filtr powietrza – olej silnikowy zaleje i filtr i gaźnik. Gaźnik powinien w pracy się oczyścić. Filtr piankowy – do czyszczenia. Filtr papierowy – do wymiany.

Grizli radzi – regularnie sprawdzaj czystość i sprawność filtra powietrza

———————————————–    powrót do listy –  program obsługi kosiarki               

Układ zapłonowy w kosiarce – kontrola świecy zapłonowej

Wymień świecę raz w roku. Jeśli pracujesz 20-30 godz/rok i świeca jest w idealnym stanie – wymień ją raz na dwa lata. Sprawdź przerwę na świecy – dane regulacyjne poniżej. Dokręcaj świecę ręką do oporu – potem kluczem. Nową ok 1/2 obrotu, używaną 1/8 do 1/4 obrotu. Ważny jest początek wkręcania – musi być idealnie osiowo – inaczej zniszczysz głowicę. Jeśli brak miejsca na palce – załóż na świecę wężyk. Użyj właściwy klucz – zachowaj ostrożność. Świecę łatwo ułamać. Jeśli masz klucz dynamometryczny – dokręć z siłą 20 Nm

► Grizli radzi – przed sezonem skontroluj stan świecy i ew. wymień na nową

.
——————————————-                 powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Układ tnący w kosiarce – kontrola/ wymiana noża

Kontroluj po każdym koszeniu stan ostrzy w nożu tnącym. Zniszczone (stępione) ostrze nie ścina trawy, tylko ją zbija. Zdźbła są zgniecione, zmiażdżone, pourywane, rozszarpane – trawnik regeneruje się niezwykle długo, brzydko wygląda, jest przyschnięty. Oto powody dla, których warto ostrzyć nóż. Jeśli nie poradzisz sobie z ostrzeniem – zleć ostrzenie w zakładzie ostrzenia – zazwyczaj zrobią to lepiej niż w serwisie kosiarek.

Wyważenie noża w kosiarce.

Nóż po ostrzeniu musisz wyważyć. Ustaw go równolegle do podłoża w płaszczyźnie pionowej. Przez otwór centralny przełóż cienki śrubokręt lub nitkę – zostaw go w swobodnej pozycji. Jeśli ciąży jednym końcem ku dołowi – z przeciwnej strony zbierz nadmiar metalu z końcówki noża. Wyważenie przeprowadź dokładnie. Nóż niewyważony jest źródłem silnych wibracji, co jest bardzo niebezpieczne dla kosiarki.

Prawidłowy montaż noża.

Zapamiętaj kolejność i ułożenie poszczególnych elementów mocowania noża. Jest to bardzo ważne dla prawidłowej pracy kosiarki i jej bezawaryjnej pracy.

Kontrola zużycia noża tnącego w kosiarce spalinowej

Skontroluj nóż na odkształcenia. Ułóż go na równej powierzchni – odkształcenia będą dobrze widoczne. Jeśli nóż w jakikolwiek sposób jest zniszczony – koniecznie wymień go na nowy.
Uwaga – nie uruchamiaj kosiarki bez zamontowanego noża tnącego – jest to bardzo niebezpieczne dla Ciebie i kosiarki.

► Grizli radzi – nie uruchamiaj kosiarki ze zdjętym nożem tnącym

► Grizli radzi – sprawdź prawidłowość montażu noża tnącego

► Grizli radzi – sprawdź stan ostrza i wyważenie noża

► Grizli radzi – nie używaj kosiarki z zatępionym, zniekształconym, lub zniszczonym nożem

——————————————                       powrót do listy –  program obsługi kosiarki

 

Układ tnący w kosiarce spalinowej – kontrola/ wymiana piasty noża

Jeżeli piasta w jakikolwiek sposób jest zniszczona – wymień ją na nową. Nie ryzykuj pracy z uszkodzoną lub zniszczoną piastą noża. Jest to niebezpieczne dla Ciebie i kosiarki. Piasta pełni rolę bezpiecznika – jeśli się uszkodziła, trudno  – nie miej żalu do producenta. Przedłużysz żywotność piasty, jeśli posprzątasz z trawnika wszelki twarde przedmioty oraz zniwelujesz wszystkie nierówności. Jeśli masz problem ze zdjęciem piasty – opukaj ją młotkiem lub potraktuj odrdzewiaczem – w ostateczności użyj ściągacza.

► Grizli radzi – nie używaj kosiarki ze zniszczoną piastą noża

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Wał silnika w kosiarce – kontrola/ sprawdzenie

Przy odkręconym nożu i zdjętej piaście sprawdź wał silnika pod kątem bicia. Skrzywiony wał silnika pracując nieosiowo jest źródłem silnych wibracji niezwykle niebezpiecznych dla trwałości kosiarki i silnika. Koniecznie wymień na nowy.

► Grizli radzi – nie używaj kosiarki ze zgiętym wałem silnika

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

 Koła jezdne kosiarki – sprawdzenie, konserwacja

W kosiarce  możesz mieć koła osadzone bezpośrednio na osi (bez łożysk), na tulejach lub na łożyskach. W kosiarce z napędem koła przenoszące napęd wymagają dodatkowej konserwacji.
Konserwacja kół  bez łożysk i na tulejach – zdejmij koła, oczyść osie, tuleje, nie smaruj, lub smaruj smarem o podwyższonej przyczepności, nie wiążącym wody i piasku.
Koła na łożyskach -oczyść i przesmaruj łożyska, jeśli masz problem ze zdjęciem łożysk – użyj odrdzewiacza, łożyska, które nie mają wolnego biegu – wymień.
Koła napędowe – oczyść wnętrze koła, sprawdź stan wieńca odbierającego napęd – jeśli jest zużyty – wymień koło. Wew. osłony kół powinny byś sprawne. Smar o podwyższonej przyczepności wytłumi hałas przenoszenia napędu, ale wymaga częstej kontroli na odkładanie się zanieczyszczeń.

► Grizli radzi – wykonuj regularne przeglądy łożyskowania kół i kół napędowych

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Linki sterujące w kosiarce – przegląd/ konserwacja

W kosiarce występują następujące linki: linka rozrusznika, linka hamulca, linka jazdy, ew. linka zał. sprzęgła. Jeżeli linka rozrusznika jest naderwana lub uszkodzona w inny sposób – wymień ją na nową. Linki jazdy, hamulca i sprzęgła – wyreguluj. Prawidłowa regulacja pozwala na bezproblemowe wykonywanie funkcji kosiarki – załączenie/ wyłącz. hamulca, napędu, sprzęgła. Jeśli nie ma innej możliwości regulacji – lekko dognij w odpowiednim kierunku ucho mocowania linki. Jeżeli zakres regulacji wyczerpał się – wymień linkę. Linki w pancerzach pracują na sucho – jeżeli chcesz użyć smaru, to tylko wypierającego wodę i nie wiążącego kurzu.
—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Kosiarka spalinowa – przegląd ogólny

Sprawdź nieuzbrojonym okiem stan wszystkich połączeń. Ew. uszkodzenia korpusu kosiarki daj do pospawania w warsztacie zajmującym się spawaniem. Spawalne są korpusy metalowe, ze stopów aluminiowych oraz z tworzyw.
—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

W kosiarce z rozrusznikiem elektrycznym:
13. Rozrusznik elektryczny – przegląd/ konserwacja

Naładuj baterię rozruchową. Stosuj oryginalną ładowarkę lub kup specjalną ładowarkę do ładowania baterii w Twojej kosiarce. Oczyść bieżnię koła rozrusznika – lekko przesmaruj ją lekkim smarem. Po zakończeniu pracy kosiarką koniecznie przełącz kluczyk w pozycję stop.
—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki


W kosiarce ze sprzęgłem:
14. Sprzęgło w kosiarce – przegląd/ konserwacja

Oczyść sprzęgło z zanieczyszczeń. Elementy ruchome przesmaruj. Po zdjęciu sprzęgła sprawdź koniecznie wał silnika pod kątem ugięcia. Krzywy wał zniszczy sprzęgło w dość krótkim okresie pracy.
—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki


Dla perfekcjonistów – czyli jeśli chcesz więcej
15. Koło wentylatora – sprawdzenie

Jeżeli masz zniszczony nóż, piastę, silnik pracuje nierówno – możesz mieć ścięty klin na kole wentylatora. Sprawdź to. Zachowaj ostrożność przy zdejmowaniu koła. Kup właściwy klin koła wentylatora – nie rozwiązań stosuj zastępczych.
—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Mam nadzieję, że moje opracowanie jest przydatne. Jeżeli masz lekki  niedosyt informacji – zajrzyj do pełnej wersji pt ”Przegląd kosiarki i uruchomienie kosiarki spalinowej” – na tym blogu oczywiście 🙂 Jeżeli i tam brakuje potrzebnych Ci informacji – napisz do mnie – postaram się pomóc.

Życzę bezproblemowego użytkowania kosiarki
Zapraszam również do innych moich opracowań na tym blogu.
Serdecznie zapraszam do naszego sklepu sklep.grizli.pl 
oraz na naszą stronę grizli.pl

Jan Głuszczuk      Olsztyn 2. 04.2012 r.

3 myśli w temacie “Przegląd i uruchomienie kosiarki spalinowej – wersja skrócona

  1. Świetnie przygotowane porady, dzięki serdeczne!

    Wiele się dowiedziałem, choć i tak staram się dbać o kosiarkę

    (silnik B&S 6KM, model WYZ20-BS60-A).

    A niektórzy moi znajomi naśmiewali się ze mnie że się „cackam”

    z kosiarką, choć i tak nie robiłem wszystkiego co tu opisane 🙂

    Ale później nie będzie im do śmiechu 🙂

    Pozdrawiam – Bartłomiej

  2. Miło znaleźć w „internetowym gąszczu” takie rzeczowe porady – dziękuję autorowi i chylę czoła, że mu „się chciało” 🙂

    Co prawda technicznie jestem „oświecony”, ale po kilkunastu latach użytkowania Hondy kupiłem używaną (żeby nie było – używaną 2 lata i bez śladów zniszczenia) kosiarkę Stiga z silnikiem Briggsa (zachciało mi się kosiarki „mielącej” 🙂 i już po jednym koszeniu trafiłem tutaj…

    Podobno Honda i Briggs to najwyższa półka silników, ale powiem z doświadczenia jedno – różnica w kulturze pracy tych silników tak mnie zaskoczyła, że zacząłem się zastanawiać, jakim cudem Amerykanie byli na Księżycu (i jak żywi wrócili??? 🙂

    Honda GCV135 – 12 lat pracy (koszę trawnik ok. 7 arów dokładnie co tydzień w sobotę) – co roku wymiana oleju, kontrola filtra powietrza na bieżąco i oczywiście ostrzenie noża i NIGDY nie spuszczałem paliwa na zimę.

    W ciągu 12 LAT (!) 1 raz wymieniłem świecę 1 raz wymieniłem filtr powietrza, a silnik odpalał po 2 pociągnięciu sznurka nawet po zimie i pracował równiutko i ciszej niż elektryczna kosiarka sąsiada 🙂

    Nie robiłem NIC więcej! (choć mam możliwości techniczne i wszystkie narzędzia)

    Briggs seria 500, 158 ccm (dolnozaworowy) – nie powiem – pali „od kopa” (choć trzeba 3x pompować – ok. taka procedura 🙂

    Ale kultura pracy to masakra – wypadają zapłony, czasem kichnie w tłumik, trzęsie się cały jakby miał odlecieć w kosmos, od czego w całej maszynie wszystko, co mogło się poluzowało, roznitowało i popękało…

    W porównaniu z Hondą grzeje się okrutnie i strasznie męczy uszy (o ile ktoś wie co mam na myśli 🙂

    Całość rozebrałem na czynniki pierwsze, pospawałem, ponitowałem, wyregulowałem, wyczyściłem i nasmarowałem, ale i tak różnica jest kolosalna.

    Pewnie zwykły użytkownik kosiarki nie zwraca na to wszystko uwagi i cieszy się, że znów maszynka odpaliła i trawnik skoszony, a „części do Briggsa są wszędzie i tanio”, ale ja teraz się przekonałem, że jednak japończycy mają lepszy sposób – części drogie i mało dostępne, ale jakoś nigdy nie trzeba ich kupować 🙂

    Może moje uwagi będą kiedyś komuś pomocne przy zakupie kosiarki?…

    Pozdrawiam raz jeszcze autora blogu 🙂

  3. Może się komuś przyda moja uwaga w zakresie konserwacji podwozia (obudowy, lawety) kosiarki, jako uzupełnienie tych bardzo wartościowych porad autora.

    Chodzi o walkę z korozją i oczywiście nie dotyczy to obudów wykonanych z plastiku, ale jednak większość z nas ma kosiarki z obudowami stalowymi, które z narażone są na korozję już praktycznie od pierwszego koszenia 🙂

    Obudowa nowej kosiarki jest standardowo malowana proszkowo (lepsze modele są wykonane z blachy wcześniej ocynkowanej, ale to odsuwa problem może o jakieś dwa lata) i ten lakier jest niszczony przez uderzenia rozpędzonych przez nóż kamyków i piasku, oraz jeszcze bardziej przez kwasy powstałe przy rozkładzie resztek trawy.

    Jak chcesz mieć kosiarkę „na lata” zrób 2 rzeczy:

    Kup preparat do zabezpieczania nadkoli samochodowych w sprayu i zabezpiecz nim obudowę kosiarki od spodu (popularna nazwa „baranek” koszt kilkanaście złotych, oczywiście wcześniej trzeba oczyścić metalowe części i usunąć ślady korozji)

    Do czyszczenia obudowy z resztek trawy używaj kawałka plastiku (nie metalowej szpachli, czy kawałka blachy, noża itd.)

    Jak czyścisz obudowę okazjonalnie, to polecam taką zaschniętą skorupę z trawy wcześniej namoczyć i odczekać kilka minut, ale oczywiście najlepiej robić to natychmiast po koszeniu (szczególnie, jak trawnik był wilgotny!!)

    Ja ukradłem żonie z kuchni taką szpatułkę do ciasta (zdaje się, że to służy do czyszczenia robota kuchennego, ale jest zaokrąglone z jednej strony i idealnie pasuje do kosiarki :))

    Widziałem takie podobne w marketach w dziale z przyborami kuchennymi dosłownie za kilka złotych – polecam!

    Pozdrawiam czytelników i autora blogu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *