Serwis kosiarki spalinowej – przegląd i uruchomienie

Dzień dobry,
najwyższy czas na przegląd i uruchomienie kosiarki spalinowej przed sezonem – oto z
pierwszymi promieniami słońca topnieją śniegi, puszczają lody na jeziorach . . . .

Puszczają lody——————– pominięcie wstępu – przejście do: program obsługi kosiarki spalinowej

. . . żurawie, kaczki oraz taksówki powietrzne wzlatują  śmiało w przestworza . .

Powietrzne taxi

wszystko to oznacza jedno – idzie wiosna – czas na wiosenny przegląd kosiarki przed sezonem. Przegląd  możesz wykonać osobiście i to nawet ze skutkiem dużo lepszym jak w serwisie kosiarek – mam nadzieję, że moje rady będą ku temu bardzo pomocne.
Serdecznie do lektury zapraszam 🙂

Serwis kosiarki spalinowej – przegląd i uruchomienie przed sezonem

Wszystkie kosiarki wymagają podobnych czynności obsługowych, ale mogą wystąpić niewielkie różnice pomiędzy poszczególnymi modelami – dlatego nie zamierzam tutaj zastępować instrukcji obsługi – zachęcam do jej lektury.

Przygotowanie do pracy:
Demontując poszczególne elementy (osłony, piasty) dokumentuj swoją pracę – czasami w ferworze walki zapomina się ”jak to leciało” – dlatego fotografuj – warto.

Narzędzia i akcesoria:
klucz do świecy – kup taki, którym również odkręcisz korek spustu oleju,
klucz do odkręcenia noża tnącego,
klucz do odkręcenia kół,
ręczna wysysarka  oleju – bardzo polecam, koszt znikomy – wygoda znaczna
śrubokręt zwykły lub krzyżakowy – do odkręcenia pokrywy filtra powietrza,
średni młotek – najlepiej z końcówką teflonową – przyda się często  w domu,
pojemnik na zużyty olej (0.6 l) – w wysysarce masz go w cenie,
torebka foliowa – tylko do obsługi filtra powietrza z poliuretanu (typu ”gąbka”)
rękawice robocze
 . . . . ew. mogą być potrzebne inne narzędzia

Jak dobrze mieć sąsiada – czyli z pomocnikiem trochę łatwiej

Od czego zacząć – zdejmij fajkę ze świecy, a najlepiej wykręć świecę.
Dlaczego? W trakcie obsługi kosiarki możesz mieć potrzebę przekręcenia noża kosiarki – możesz chcieć zrobić to ręką. Jeżeli przypadkiem będziesz miał wyłączony hamulec silnika –  bardzo wtedy łatwo o spowodowanie startu silnika. Zdarza się również – nawet w serwisach, że dla wygody obsługi zablokowuje się hamulec kosiarki w pozycji ”wyłączone” – zapewniam – wtedy naprawdę blisko do niekontrolowanego startu silnika. Zdjęcie fajki daje Ci pewność bezpieczeństwa – umieść fajkę możliwie daleko od świecy. Wykręcenie świecy zapewnia 100% bezpieczeństwa i wygody – przy konieczności przekręcenia noża nie będzie najmniejszych oporów sprężania – jest lekko.

 ► Serwis kosiarki – zdejmij fajkę i wykręć świecę przed rozpoczęciem przeglądu.

Mój program obsługi kosiarki spalinowej przed sezonem obejmuje 15 punktów. Dużo? Nie obawiaj się – niektóre czynności zajmują poniżej kilku minut. Część pozycji programu nie dotyczy Twojej kosiarki. Całość powinna zająć nie więcej niż 40 min – czyli często krócej niż dojazd do serwisu. Liczy się również satysfakcja z dobrze wykonanej pracy i Twoja świadomość wynikająca z faktu, że zrobiłeś dokładnie co należało, a nawet więcej.
Zatem – do dzieła

Program obsługi kosiarki spalinowej

Przegląd kosiarki przed sezonem polega na wykonaniu kilku niezwykle prostych i mało absorbujących czynności. Może się jednak okazać, że kosiarka, która w ubiegłym sezonie znakomicie pracowała – teraz nie chce się uruchomić. Wtedy przegląd kosiarki zamienia się  w serwis kosiarki. Moje opracowanie obejmuje te dwa elementy, ale życzę oby na przeglądzie się skończyło.
———————————–                                                              powrót do wstępu

Dane do regulacji kosiarki spalinowej

Przegląd zaległości na początek
                             – jeżeli nie zrobiłeś tego przed zimą – zrób to teraz  🙂

1. Czyszczenie, mycie kosiarki spalinowej
2. Kontrola i czyszczenie układu paliwowego
3. Kontrola, czyszczenie i regulacja układu napędowego
Przegląd kosiarki spalinowej przed sezonem
4. Wymiana oleju silnikowego w kosiarce
5. Kontrola i ew. wymiana filtra powietrza w kosiarce
6. Kontrola układu zapłonowego – świeca
7. Kontrola układu tnącego w kosiarce – nóż
8. Obsługa piasty noża tnącego w kosiarce
9. Wał silnika – kontrola/ sprawdzenie
10. Obsługa kół jezdnych kosiarki
11. Obsługa linek sterujących kosiarki

12. Przegląd ogólny kosiarki

W kosiarce z rozrusznikiem elektrycznym:
13. Obsługa rozrusznika elektrycznego w kosiarce

W kosiarce ze sprzęgłem:
14. Obsługa sprzęgła w kosiarce

Dla perfekcjonistów – czyli jeśli chcesz więcej
15. Koło wentylatora/ cewka zapłonowa – sprawdzenie


Serwis kosiarki – czyszczenie i/lub mycie

Jeżeli nie oczyściłeś kosiarki z resztek trawy przed zimą – masz teraz trochę więcej pracy. Brud i resztki roślinne silniej przywarły, a może nawet pokryły się pleśnią. Twoja satysfakcja tym większa jeśli tą pracę wykonasz sam – w serwisie jest to płatne extra. Czyść ręcznie np szpachelką, lub za pomocą silnego strumienia wody z węża, z myjki ciśnieniowej, lub poszukaj ręcznej myjni samoobsługowej, gdzie pozwolą Ci na umycie kosiarki (wiem z doświadczenia, że niektórzy są przeciw). Zabezpiecz przed wodą filtr powietrza (wlot do gaźnika), nie zalej tłumika pilnuj aby woda nie dostała się do manetek i do pancerzy linek sterujących – duża ilość wilgocie sprzyja powstawaniu korozji. Oczywiście najłatwiej jest czyścić kosiarkę po każdej pracy.

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Grizli radzi – czyść kosiarkę z resztek trawy  po każdym koszeniu

Kontrola i czyszczenie układu paliwowego

Sprawdź stan korka wlewu paliwa i jego uszczelki. Zdarza się, że od siłowego przykręcania korek lub uszczelka pękają – uszkodzone wymień koniecznie. Wycieki paliwa w kosiarce są bardzo niebezpieczne. Sprawdź uważnie szczelność przewodu paliwowego pomiędzy zbiornikiem paliwa, a gaźnikiem – szczególnie na zaciskach. Sprawdź czy nie ma wycieków spod odstojnika – uszczelka może być do wymiany. I to zasadniczo wszystko pod hasłem – kontrola układu paliwowego kosiarki.
Paliwo w kosiarce spalinowej.
Jeżeli pozostawiłeś paliwo w kosiarce spalinowej na zimę – możesz nie uruchomić silnika z powodu zablokowania gaźnika przez przestarzałe paliwo. Na początek zlej stare  paliwo ze zbiornika oraz spuść z odstojnika. Napełnij zbiornik świeżym paliwem – benz. bezołow. 95 oktan. Uruchom silnik, jeżeli są problemy – wstrzyknij 1-2 cm sześć. paliwa w gardziel gaźnika – za przepustnicę ssania. Uruchom silnik – jeśli działa – pozwól na 3-4 min. pracy. Jeżeli nie działa – wpuść do gaźnika płyn do płukania gaźników (koszt pojemnika znikomy) – to ulubiony sposób mechaników kosiarek. Jeśli silnik nie działa – otwórz gaźnik – oczyść odstojnik, sitko, dyszę. Nie miej obaw – budowa gaźnika jest nadzwyczaj prosta – ale dla pewności zrób foto. poszczególnych etapów swojej pracy. Jeżeli w dalszym ciągu nie działa – oddaj gaźnik do serwisu samochodowego do kąpieli w myjce ultradźwiękowej. Myjka jest ostatnią deską ratunku – jeżeli nie pomoże – kup nowy gaźnik.

Przepustnica ssania.
Problem z uruchomieniem silnika może leżeć w nieprawidłowym ustawieniu przepustnicy ssania. To ta klapka tuż za filtrem powietrza – na włączonym ssaniu ma być ona zupełnie zamknięta. Na wyłączonym – otwarta. Samodzielna regulacja nie powinna przysporzyć Ci problemów. Jeżeli nie domyka się na ssaniu – masz problemy z uruchomieniem zimnego silnika. Jeżeli nie otwiera się do końca po wyłączeniu ssania – silnik odmawia pracy – taktuje, przydusza się – dostaje za dużo paliwa, a za mało powietrza


Grizli radzi – nie zostawiaj kosiarki na zimę z paliwem bez dodatku stabilizującego

 

———————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki


Kontrola, czyszczenie i regulacja układu napędowego

Napęd w kosiarce na przekładnię jazdy przenoszony jest przez pasek klinowy z wału silnika. Najważniejszym elementem konserwacji jest czyszczenie komory, w której ten pracuje pasek napędu kosiarki. Tą przestrzeń tworzy obudowa paska napędu – nie może ona być absolutnie szczelna i z tego powodu gromadzą się pod nią resztki traw i innych śmieci. W zależności od warunków pracy kosiarki czyszczenie możesz wykonać 2-3 razy w roku lub częściej.Brak czyszczenia oznacza przyśpieszone zużycie paska oraz kół pasowych. Sprawdź napięcie paska klinowego – pod naciskiem kciuka powinien mieć lekkie ugięcie. Sprawdź czy nie jest spękany, nie ma braków, naderwań – w miarę potrzeby wymień na nowy. Sprawdź szczelność przekładni jazdy na wyjściu półosi – ew. nieszczelności możesz usunąć przez wymianę uszczelniaczy – jeżeli są niedostępne użyj silikonu z tubki (tzw. płynna uszczelka). Jak już otworzyłeś przekładnię – oczyść ją ze starego smaru i daj nowy – najlepiej o podwyższonej przyczepności. Wyreguluj linkę jazdy.

Grizli radzi – czyść regularnie przedział paska klinowego

———————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Wymiana oleju silnikowego w kosiarce

→  Stosuj olej przeznaczony do pracy w silnikach kosiarek. Jego lepkość – SAE30.
Oleje samochodowe są znacznie doskonalsze, więc i droższe, ale ich właściwości nie zostaną wykorzystane właściwie. Zapytałem kiedyś doradcę technicznego w jednym z koncernów olejowych – dlaczego do kosiarki ma być SAE 30. Stwierdził, że liczne dodatki uszlachetniające oleje samochodowe – w silnikach kosiarek – z racji na bardzo wysoką temperaturę pracy mogą ulegać wytrącaniu, co dla silnika jest szkodliwe. Używaj SAE30.
Jeśli przed zimą wlałeś świeży olej – teraz proponuję również wymienić. Olej do kosiarek nie jest specjalnie wysublimowany technicznie i jego trwałość nie jest tak znaczna jak olei samochodowych. Dlatego w mojej ocenie do tego oleju należy zastosować zasadę jaka jeszcze niedawno obowiązywała w motoryzacji – olej nawet ”nie jeżdżony”  wymienić co pół roku.
→  Pojemność miski olejowej – zazwyczaj 0.6 l.

Jak zmierzyć poziom oleju w kosiarce

Prawidłowy poziom oleju mierzysz na trzy sposoby:
– w silnikach z miarką oleju – do górnej kreski (czyli poziom max.) – pomiar poprzez wkręcenie korka wlewu oleju
lub
pomiar poprzez włożenie korka wlewu oleju (bez wkręcania).
Metoda pierwsza często spotykana w silnikach B&S, druga w silnikach Honda.
Sprawdź w instrukcji obsługi swojego silnika – wkręcać, czy nie.
Pomiar oleju w silnikach bez miarki poziomu oleju:
– wlej olej poniżej 1 cm od górnej krawędzi wlewu oleju.

Jak spuścić olej z kosiarki

→  Spuszczenie oleju:
Metoda jeden – wysysarka do oleju najwygodniejsza z metod
No, tak – żeby wlać świeży olej – trzeba wypuścić stary.
Metoda jeden – najwygodniejsza – wysysarka do oleju.
Zachęcam jeszcze raz do zakupu wysysarki – jest to rodzaj strzykawki z tworzywa o pojemności ok 2-3 setki. Na końcówkę nakładasz wężyk, wkładasz go w szyjkę wlewu oleju i . . . wysysasz. Proste, łatwe i wygodne.
Na zużyty olej w kpl. jest pojemnik – butelka 0.6 l.
Metoda dwa – zlać olej górą – mniej wygodnie i potrzebny pomocnik
Jeżeli wysysarki nie masz – możesz zlać olej górą. Czynność ta – może niespecjalnie wygodna, ale polecana nawet przez Briggsa. Zatem – odkręć korek wlewu oleju i teraz odchylając stosownie silnik pozbądź się zawartości do podstawionego naczynia. Metoda ta może być stosowana tylko w silnikach, które mają wyprowadzony króciec wlewu oleju na wysokość rozrusznika lub w bok od bloku silnika. Uwaga – zanim zlejesz olej opróżnij zbiornik paliwa. Odchylanie kosiarki z napełnionym zbiornikiem paliwa często skutkuje wyciekiem paliwa przez odpowietrznik – zalewasz kosiarkę co może być niebezpieczne..
Metoda trzy – wprost do butelki – potrzebny pomocnik . . . i butelka
Wygodniejsza – butelkę z szerokim wlewem przyłóż do wlotu wlewu i teraz przechyl odpowiednio silnik.
Metoda cztery – korek spustu oleju – jeśli jest
Odkręć korek spustu oleju – jest w pobliżu wyjścia wału z silnika. Sposób raczej trochę niewygodny ponieważ tuż przed całkowitym odkręceniem korka spustu olej już spływa – można się ubrudzić. Dla większej wygody na czas odkręcania korka odchyl kosiarkę mocno w tył.
Uwaga w niektórych silnikach korek spustu oleju jest zabudowany – osłoną paska napędu, wentylatorem (większość kosiarek Solo) lub . . . . korka nie ma – wtedy zastosuj jedną z wyżej podanych metod.

Dbaj o środowisko:
Zachowaj się ekologicznie i oddaj olej do recyklingu – myślę, że prawie każdy mechanik samochodowy przyjmie te 0.6 l – mechanicy sprzedają oleje zużyte, więc Twój nie będzie kłopotem.

Grizli radzi – stosuj olej SAE 30, wymieniaj – co 25 godz pracy lub raz w roku.
Grizli radzi – w nowej kosiarce wymień olej po 2 – 5 – 10 i co 25 godz. pracy


 —————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Kontrola i ew. wymiana filtra powietrza w kosiarce

Zdejmując filtr z silnika – zapamiętaj jego położenie – bywają czasem problemy z powrotem na właściwą pozycję 🙂
→ Filtr powietrza to płuca silnika Twojej kosiarki – utrzymując filtr w bardzo dobrej kondycji przedłużasz trwałość silnika nawet o kilkadziesiąt procent. Filtry powietrza w kosiarkach występują w dwóch rodzajach wykonania – piankowe (taki rodzaj gąbki) oraz z papierowe.
Konserwacja filtra z piankowego: zastosuj płukanie w ciepłej wodzie z płynem do mycia naczyń. Wysusz używając ręcznika papierowego, polej niewielką ilością oleju – może być silnikowy, włóż do torebki foliowej i wyciskaj filtr tak długo, aż rozprowadzisz olej po całej powierzchni filtra. Teraz wyjmij filtr z torebki – w ręcznik papierowy wyciśnij nadmiar oleju. Doprowadź do takiego stanu, kiedy na filtrze pozostanie lekki film olejowy. Taki  filtr będzie znakomicie wychwytywał wszelkie zanieczyszczenia. Stosuj kontrolę filtra powietrza przed każdym koszeniem lub nawet częściej – musisz doświadczalnie nauczyć się jak często kontrolować filtr – unikaj pracy z zanieczyszczonym.
 Filtr papierowy –  zbudowany jest  ze specjalnego rodzaju bibułki filtrującej. Może on być płaski, (kwadratowy, prostokątny) mieć kształt  rulonu, piramidki lub inny. Wszystkie filtry papierowe czyścisz jedną  metodą. Lekko zabrudzony wystukaj mocno o równą twardą powierzchnię, jeżeli zanieczyszczenia zostały wessane w strukturę bibuły – wymień filtr na nowy. Nie czyść filtra za pomocą sprężarki – silny strumień powietrza rozrzedza strukturę bibuły i staje się ona zbyt przepuszczalna dla zanieczyszczeń. Mamy w Grizli duży wybór filtrów powietrza w bardzo przyjaznych cenach – zamów nowy filtr nie skracaj trwałości silnika pracując z brudnym lub zużytym filtrem.
Filtry papierowe mogą występować łącznie z przedfiltrami z pianki – niektóre z nich mają napis ”nie oleić”. Przyznaję, że nie rozumiem dlaczego – chyba, że producent boi się, że zbyt mocno naolejony przedfiltr przepuści olej na wkład papierowy niszcząc go w ten sposób.
→  Uważaj przy zakładaniu filtra – załóż go dokładnie wg. zamysłu producenta. Sprawdź czy elastyczne obramowanie dokładnie uszczelnia wlot powietrza do gardzieli gaźnika. Jeżeli nie – wymień filtr na nowy. Zamknij poprawnie pokrywę filtra powietrza. Jeżeli jest ona mocowana na zatrzaski – uważaj – lubią się łamać.
→  W trakcie oględzin kosiarki  nie pochylaj jej w kierunku na  filtr powietrza – jest ryzyko przelania się oleju silnikowego poprzez gaźnik na filtr. Masz wówczas zaolejony gaźnik (to mniejszy problem – sam się powinien oczyścić w pracy) i zaolejony filtr – zaolejony czyli do wymiany jeśli jest papierowy lub do czyszczenia jeśli jest piankowy.
Kontroluj często czystość filtra – przyblokowany brudem utrudnia rozwinięcie pełnej mocy silnika, pogarsza spalanie, wydłuża czas pracy i co najważniejsze – istotnie skraca trwałość silnika w Twojej kosiarce.

Grizli radzi – regularnie sprawdzaj czystość i sprawność filtra powietrza

———————————————–    powrót do listy –  program obsługi kosiarki               

Kontrola układu zapłonowego – świeca

Jak dbać o świecę zapłonową i czy warto?
Świeca zapłonowa ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę silnika, a jednocześnie pracuje pod bardo dużymi obciążeniami. Co daje sprawna świeca? Łatwy rozruch silnika, czyste spalanie, pełną moc silnika. Dlatego wymień świecę przed  sezonem. Mamy w ofercie markowe świece – koszt niewielki – warto, ale nie jest to jednak sztywna zasada – mogłeś pracować w ubiegłym sezonie 20-30 godz. – czyli niewiele – nadto stwierdzasz, że świeca jest jak nowa – pozostaw ją.
Dokręcanie świecy – ręcznie do oporu i kluczem ok 1/2 – 2/3 obrotu – zdecydowanie, ale bez zbytniej przesady. Jeżeli masz klucz dynamometryczny – dokręć na 20 Nm. Wkręcaj ostrożnie – ustaw świecę osiowo – nieuważne wkręcanie może doprowadzić nawet do zniszczenia gwintu w głowicy. Świeca dobrze ustawiona – powiedziałbym –  ”wkręca się sama”. Jeżeli nie masz miejsca przy głowicy na wkręcanie ręką – nałóż na porcelankę świecy kawałek wężyka – w ten sposób masz poręczną przedłużkę. Stosuj tylko dobrze dobrany klucz – niewłaściwym możesz zniszczyć świecę.

Grizli radzi – przed sezonem skontroluj stan świecy i ew. wymień na nową

.
——————————————-                 powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Kontrola układu tnącego w kosiarce – nóż

Jak zadbać o nóż tnący, ile to trwa, czy umiesz? Czynność prosta i trwa trochę krócej niż czytanie tego tekstu o nożu właśnie 🙂
Ostrzenie noża – uzasadnienie
Prawidłowo serwisowany nóż tnący w kosiarce jest gwarancją bardzo dobrych efektów koszenia oraz ma bardzo duży wpływ na przedłużenie trwałości silnika i całej kosiarki. Ostry nóż pozostawia równo cięte źdźbła trawy, co daje ładny efekt wizualny i pozwala na szybką regenerację czyli odrost. Nóż z zatępionymi ostrzami nie ścina, tylko zbija żdźbła trawy, rozrywa je, miażdży, wyrywa włókna. Taki trawnik wygląda nieestetycznie z powodu przysychających łodyżek ponadto długo się regeneruje i jest podatny na choroby. Inaczej mówiąc rany szarpane zadane tępym ostrzem potrzebują długiego okresu na wygojenie.

Prawidłowy montaż noża.

W trakcie odkręcania noża zapamiętaj lub dla pamięci zrób fotki poszczególnych etapów demontażu. W większości kosiarek przed nożem od strony podłoża jest śruba mocująca z podkładką sprężystą, potem nóż i piasta – wtedy ważna jest tylko właściwa pozycja noża oraz ułożenie podkładki sprężystej – stroną wklęsłą musi być skierowana w kier. do noża. Jest też na rynku duża liczba kosiarek, w których przed nożem i pomiędzy nożem a piastą może znajdować się nawet nawet powyżej pięciu elementów. Ważna jest wtedy nie tylko kolejność ale również położenie tych części – dlatego jeśli nie masz pamięci fotograficznej – przy pierwszym demontażu fotografuj. Załóż w komputerze folder ”kosiarka”, wgraj fotki i samo się pamięta. W prawidłowo zamontowanym nożu skrzydełka wyrzutu trawy muszą być skierowane do wewnątrz korpusu kosiarki.  Widziałem dziesiątki kosiarek, w których noże były zamontowane odwrotnie. Wręcz klienci przyjeżdżają z reklamacją, że im nóż niszczy trawnik i nie zbiera trawy!

Kontrola zużycia noża tnącego w kosiarce spalinowej

Połóż nóż na płaskiej i równej powierzchni – łatwo wtedy sprawdzić, ew. zniekształcenia. Uderzenie nożem w przeszkodę – kamień, pniak, kawałek metalu, a nawet kretowisko – może zniszczyć nóż poprzez odkształcenie. Tak zniszczony nóż wymień koniecznie – może być źródłem wibracji zabójczych dla kosiarki i jej silnika. Może mieć uszkodzenia wewnętrzne – urwać się w czasie pracy – nie ryzykuj – odkształcony nóż wymień.
Oczywiście wymień nóż z widocznymi gołym okiem uszkodzeniami, wymień taki, który ma wytarte skrzydełka. Zmniejszona powierzchnia skrzydełek nie wytwarza tak silnego ciągu powietrza – kosiarka gorzej zbiera trawę i nie zapełnia poprawnie kosza.
Sprawdź linię ostrza – odśwież je poprzez kilka przeciągnięć pilnikiem – pracuj w kierunku na zewnątrz. Ostrze zatępione naostrz lub daj do naostrzenia. Jeśli chcesz zlecić usługę – wybierz raczej firmę profesjonalnie zajmującą się ostrzeniem  – z racji na specjalizację zrobią to dużo lepiej niż w serwisie kosiarek – wszak żyją tylko z ostrzenia.

Wyważenie noża w kosiarce.

Wyważenie noża jest bardzo ważną czynnością – nóż niewyważony jest silnym źródłem wibracji, które są niezwykle groźne dla kosiarki i silnika. Kosiarka z niewyważonym nożem dosłownie rozpada się w pracy. Na pierwszy ogień idą elementy najbardziej wrażliwe. Przy podwieszonych zbiornikach paliwa – urywają się zaczepy, luzują śruby mocujące gaźniki, obudowy rozruszników, kółka kosiarek, mocowania uchwytów itp. Nie ma chyba kosiarki odpornej na wibracje od niewyważonego noża – zniszczenia – ich skala są tylko pochodną stopnia niewyważenia noża i czasu pracy.
Jak wyważyć nóż tnący kosiarki.
Przełóż przez centralny otwór noża cienki śrubokręt, ustaw nóż w równolegle do podłoża – jeżeli jest niewyważony – strona cięższa opadnie w kierunku podłoża. Czy bardziej nóż się wychyli – tym bardziej jest niewyważony. Zeszlifuj przeciwną stronę noża dla przywrócenia równowagi. Do wyważenia możesz też zawiesić nóż na nitce – wyważa idealnie. Sprawdź – to naprawdę łatwe.
Stan krawędzi tnących noża  sprawdź po każdym koszeniu, wyważenie sprawdź przy każdym ostrzeniu noża.
Uwaga – uruchomienie kosiarki bez noża jest niebezpieczne dla Ciebie i silnika kosiarki! Nóż pełni jednocześnie rolę koła zamachowego (przeciwwagi) – uruchomienie kosiarki bez noża może spowodować ruch tłoka w przeciwnym kierunku tzw odbicie. Możliwe jest wtedy ścięcie klina koła wentylatora w silniku i naderwanie Twojego ścięgna lub mięśnia ręki – może zaboleć.

Grizli radzi – nie uruchamiaj kosiarki ze zdjętym nożem tnącym

Grizli radzi – sprawdź prawidłowość montażu noża tnącego

Grizli radzi – sprawdź stan ostrza i wyważenie noża

Grizli radzi – nie używaj kosiarki z zatępionym, zniekształconym, lub zniszczonym nożem

——————————————                       powrót do listy –  program obsługi kosiarki

 

Obsługa piasty noża w kosiarce

Piasta noża w kosiarce spalinowej pełni rolę łącznika pomiędzy wałem silnika kosiarki, a nożem. Stabilizuje nóż w ustalonej pozycji oraz pełni rolę bezpiecznika amortyzującego skutki uderzenia noża w przeszkodę. Piasta noża celowo jest z delikatnego materiału  – zazwyczaj ze stopów aluminium – powinna ulec zniszczeniu przy uderzeniu nożem w przeszkodę. Jeżeli zniszczeniu uległy bolce stabilizujące ustawienie noża, lub zostały naderwane, lub korpus piasty jest pęknięty, lub uszkodzony w inny sposób – wymień piastę na nową. Jeżeli nóż jest mocowany do piasty za pomocą 2 szt śrub z nakrętkami i uległy one zniszczeniu – kup oryginalne – nie używaj stalowych – są zbyt twarde. Piasta noża jest ustabilizowana na wale silnika za pomocą wpustu (klina) – przed zdjęciem piasty opukaj ją młotkiem. Jeżeli nie daje się zdjąć – zaaplikuj pomiędzy wał sinika, a piastę noża preparat odrdzewiający lub lekki olej smarujący. Jeżeli to nie pomaga – potrzebny będzie ściągacz. Nie modyfikuj mocowania noża do piasty. Nie wymyślaj rozwiązań zastępczych – nóż tnący wiruje z prędkością 3 tys. obr/min, ma dość dużą masę – zatem jego prawidłowe mocowanie jest niezwykle ważne.

► Grizli radzi – nie używaj kosiarki ze zniszczoną piastą noża

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Sprawdzenie wału silnika

Jeśli odkręciłeś nóż tnący i zdjąłeś piastę noża – sprawdź wał silnika pod kątem ew. skrzywienia. Skrzywienie wału w kosiarce jest tylko i wyłącznie skutkiem uderzenia nożem w przeszkodę (oczywiście w czasie pracy) – bywa, że nóż nie jest uszkodzony, piasta noża nie jest zerwana, a wał wykrzywiony – dlatego warto oczyścić trawnik z wszelkich niebezpiecznych przedmiotów oraz zniwelować kretowiska.
Do sprawdzenia unieś kosiarkę za przednie koła (świecą zapłonową do góry)możliwie najbliżej pionu. Poproś pomocnika o przytrzymanie jej w tej pozycji i bardzo intensywne zakręcenie wałem (za pomocą rozrusznika, przy zdjętej świecy!!). Uważnie obserwuj wirowanie końcówki wału – jeżeli bicie widoczne jest gołym okiem – masz pecha i wał do wymiany. Możesz badanie powtórzyć z użyciem wskaźnika – oprzyj stabilnie o krawędź kosiarki pręt stalowy lub podobny przedmiot, przesuń go w bezpośrednie sąsiedztwo końcówki wału silnika i poproś pomocnika o ponowne zakręcenie silnikiem. Nie pracuj z skrzywionym wałem – będzie on silnym źródłem wibracji – czym większe skrzywienie tym krótszy okres całkowitego zrujnowania kosiarki – podobnie jak przy niewyważonym nożu.

Grizli radzi – nie używaj kosiarki ze zgiętym wałem silnika

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

 Koła jezdne kosiarki – sprawdzenie, konserwacja

W trakcie koszenia resztki ściętej trawy oraz kurz dostają się również na osie kół.
Jak zadbać o koła kosiarki?
Koła bez łożysk. Koła kosiarki mogą być osadzone na osiach bez użycia łożysk. Wtedy tuleja koła zbudowana powinna być z tworzywa bardzo odpornego nw wytarcie – mimo braku łożysk w dobrym markowym wydaniu sprawność kółek wykracza poza żywotność kosiarki. Konserwacja – zdejmij koła z osi, usuń zanieczyszczenia. Można nie smarować. Jeżeli chcesz użyć środka smarującego – polecam produkt firmy Beko – ”Smar o podwyższonej przyczepności”. Odporny na wodę, nie łapie kurzu (mamy w ciągłej sprzedaży). Koła, które zamiast łożysk mają tuleje z tworzywa potraktuj jak opisałem wyżej. Jeżeli tuleje są wytarte (koła mają nadmierne bicie boczne) – wymień tuleje.
Koła na łożyskach. Możesz mieć problem ze zdjęciem koła z osi – zdarza się, że wilgoć i duża ilość kurzu blokują łożysko. Wtedy rejon osadzenia łożysk potraktuj  odrdzewiaczem w sprayu, odczekaj 5-10 min. Jeżeli masz dalej problem ze zdjęciem kół – powtórz zabieg. Po zdjęciu – oczyść łożyska, przesmaruj (j.w. – polecam Beko), załóż koła. Jeżeli koło nie ma swobodnego biegu, występuje duży luz boczny – wymień łożyska.
Koła napędowe. Koła napędowe kosiarki mają od wewnątrz wieniec zębaty, który odbiera napęd od kółka zębatego będącego zakończeniem osi mechanizmu napędu. Zbiera się tam –  mimo stosowania osłon – wyjątkowo dużo zanieczyszczeń. Oczyść, sprawdź stan wieńca zębatego – ze śladami wyrobienia, wyszczerbień – wymień. Jeżeli osłony kół są nieszczelne – wymień.
Konserwację kół napędowych warto wykonać 1-2 razy w trakcie sezonu i po sezonie. Lepiej to zrobić przed zimą, niż teraz przed sezonem.

► Grizli radzi – wykonuj regularne przeglądy łożyskowania kół i kół napędowych

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Obsługa linek sterujących

Linka rozrusznika

– ma być nie zniszczona na całej długości – jeżeli jest nadwątlona odmówi posłuszeństwa w najbardziej istotnym momencie. Nie skracaj linki rozrusznika – wymień na nową. Podczas wymiany zarób końcówki, żeby się nie strzępiły. Najprostszy i chyba jedyny sposób – podpal końcówkę, kiedy już masz przetop na całym obwodzie – zgaś ogień w wodzie i szybko ukształtuj zakończenie w stożek.

Linka hamulca.

Prawidłowo wyregulowana linka hamulca po dociągnięciu dźwigni hamulca do uchwytu prowadzącego kosiarki – pozwala na uruchomienie i pracę silnika. Po wyłączeniu dźwigi hamulec powinien natychmiast wyłączyć silnik. Jeżeli jest potrzeba doregulowania linki hamulca, a nie ma pokręteł regulacyjnych – dognij w odpowiednim kierunku uchwyt mocowania linki przy silniku.

Linka napędu

– właściwie wyregulowana załącza napęd po dociągnięciu dźwigni napędu do uchwytu prowadzącego kosiarki. Linki napędu zazwyczaj mają pokrętła do regulacji długości linki. Nie dociągaj linki za mocno, po załączeniu dźwigni napędu cała moc ma być przeniesiona na koła. Kosiarka ustawiona na równej nawierzchni nie powinna mieć tendencji do ruszania – w przeciwnym wypadku poluzuj linkę. Z drugiej strony nawet przy poprawnie wyregulowanej lince, po wyłączeniu napędu i uniesieniu tylnych kołek w górę – koła mogą się lekko obracać.

Linka sprzęgła

– jeśli masz kosiarkę ze sprzęgłem – regulację wykonujesz podobnie jak w przy lince jazdy.

Konserwacja linek napędu
, hamulca, sprzęgła – są dwie szkoły – dać trochę smaru w pancerz lub nie. W mojej ocenie smar Beko o podwyższonej przyczepności można użyć. Uzasadnienie użycia smaru jak przy obsłudze kół. Jeżeli  linka ma zgięty lub też złamany pancerz, ale spełnia swoją funkcję bez zarzutu – to ew. wzmocnij pancerz w tym miejscu poprzez nałożenie nakładki usztywniającej. Uważaj przy składaniu uchwytu kosiarki – jest to doskonały moment na zgięcie, złamanie lub nawet urwanie linki. Po prostu uważaj.

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Przegląd ogólny kosiarki

Sprawdź nieuzbrojonym okiem stan połączeń śrubowych. Zrób to zwłaszcza jeżeli stwierdziłeś, że pracowałeś z niewyważonym nożem lub skrzywionym wałem silnika. Nawet minimalne niewyważenie noża może mieć negatywny wpływ na połączenia śrubowe – zatem – często kontroluj stan noża i sprawdzaj jego wyważenie po każdym ostrzeniu. Pamiętaj – nawet fabrycznie nowy nóż może być niewyważony – to nie jest normą, ale się zdarza. Jeśli korpus kosiarki ma pęknięcia – poszukaj firmy zajmującej się spawalnictwem. Jeżeli korpus jest ze stopów aluminium – poszukaj zakładu, w którym mają doświadczenie w spawaniu stopów aluminiowych.

—————————————————         powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Rozrusznik elektryczny – obsługa

Niezwykle często dochodzi do całkowitego rozładowania baterii i przedwczesnego jej zużycia z powodu pozostawienia kluczyka w stacyjce w pozycji – praca. Dlatego pamiętaj, aby po zakończeniu koszenia przekręcić kluczyk na pozycję stop i na wszelki wypadek wyjąć go ze stacyjki. Dla wygody użyj smyczy do zawieszenia kluczyka na uchwycie kosiarki. Częstą przyczyną problemów z pracą rozrusznika jest zabrudzona bieżnia koła zębatego rozrusznika. Przeczyść bieżnię olejem uniwersalnym Beko. Naładuj baterię rozruchową. Zrób to za pośrednictwem specjalnej ładowarki – jeżeli nie było jej w cenie kosiarki – kup inteligentną ładowarkę do odpowiedniego typu baterii. Jeżeli nie doładowałeś baterii przed zimą – mogła ulec awarii. Kup nową i zainwestuj w ładowarkę – może dla pamięci wywieś w garażu listę czynności, które koniecznie trzeba wykonywać przy kosiarce 🙂 Jeżeli przepalił się bezpiecznik – załóż nowy o identycznej wartości.

————————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki

 Sprzęgło w kosiarce – obsługa

Oczyszczenie z resztek trawy nawet 2-3 razy w sezonie, miękkie ale zdecydowane załączanie oraz nie przeciążanie w trakcie pracy – to możesz zrobić dla sprzęgła bez specjalnego wysiłku. Jeżeli zdecydujesz się na samodzielny demontaż (z dokumentacją foto) – oczyść skorodowane elementy i pokryj smarem o podwyższonej przyczepności. Oczywiście nie smaruj powierzchni, które wzajemnie się sprzęgają. Sprawdź wał silnika jeżeli jest wykrzywiony – nie używaj kosiarki – zniszczysz sprzęgło! I jeszcze jedno – jeżeli sprzedawca Cię nie poinformował – sprzęgło nie zabezpiecza kosiarki przed zgięciem wału silnika przy uderzeniu w przeszkodę!

————————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Koło wentylatora – obsługa

Sprawdzenie ustawienia cewki zapłonowej oraz sprawdzenie klina koła wentylatora ma uzasadnienie przy uderzeniu noża w przeszkodę i/lub problemów z układem zapłonowym. Jeżeli kosiarka uruchamia się bez zarzutu, silnik z łatwością wchodzi na wysokie obroty, ma moc – nie ma potrzeby inspekcji tych elementów.
Przy uderzeniu noża w przeszkodę bardzo często dochodzi do zerwania wpustu (klina) koła wentylatora – zobaczysz je po zdjęciu rozrusznika (trzeba odkręcić 3-4 wkręty). Po odkręceniu nakrętki mocującej koło do wału silnika, zdjęciu puszki zabieraków rozrusznika – zobaczysz klin koła wentylatora. Jeżeli w najmniejszym nawet stopniu klin jest ścięty – znalazłeś właśnie powód braku możliwości uruchomienia silnika, lub nierównomiernej, przerywanej pracy. Zdjęcie koła nie jest trudne – zazwyczaj wystarczy ściągacz. Nawet jeżeli masz kosiarkę na gwarancji – wymiana ściętego  klina w żadnym wypadku nie jest, nie była i nie będzie objęta gwarancją. Klin stabilizuje koło w ustalonej pozycji oraz pełni rolę bezpiecznika na wypadek uderzenia nożem w przeszkodę – ścięcie klina oznacza, ze właśnie wykonał swoje zadanie. z tego właśnie powodu klin jest dość delikatnej konstrukcji i taki ma być. Koniecznie kup oryginalny klin – nie staraj się wstawiać innego mocniejszego klina – w przypadku ponownej kolizji noża z przeszkodą zniszczysz koło wentylatora, wał rozrządu lub inne bardzo newralgiczne i drogie elementy silnika.

Cewka zapłonowa (moduł zapłonowy).

Cewka zapłonowa w kosiarce jest elementem bezobsługowym. Jeżeli masz problem z uruchomieniem kosiarki, sprawdziłeś już wszystkie punkty newralgiczne i zakładasz awarię układu zapłonowego – sprawdź ustawienie cewki względem koła wentylatora. Potrzebujesz szczelinomierza i informacji o właściwym ustawieniu – patrz niżej.

————————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Dane do regulacji kosiarki spalinowej

Podaję dane do regulacji najbardziej popularnych silników na rynku – jeżeli nie znajdujesz informacji dot. silnika w Twojej kosiarce – napisz. Możesz również domagać się u Twojego sprzedawcy lub producenta silnika dostępu do tych informacji.

Dane do regulacji – regulacja – silnik B&S Sprint, Classic, Quatro. Quantum
czyli  B&S seria 300, 450, 475, 500, 550:

szczelina świecy –  0.76,
moment dokręcenia świecy – 20Nm,
szczelina cewki zapłonowej –  0.15 – 0.25,
luz zaworu ssącego – 0.13-0.18, zaworu wydechowego – 0.18-0.23

Dane do regulacji – regulacja – silnik B&S Quantum
czyli B&S seria 625, 650, 675, 700:

szczelina świecy –   0.51,
moment dokręcenia – 20Nm,
szczelina cewki zapłonowej – 0.15 – 0.36,
luz zaworu ssącego –  0.13-0.18, zaworu wydechowego –  0.18-0.23

Dane do regulacji – regulacja –  silnik Honda GCV135, GCV160, GCV190

szczelina świecy –   0.7-0.8,
moment dokręcenia – Honda zamiast wartości podaje opis – świecę dokręć palcami do oporu – następnie kluczem – nową świecę 1/2 obrotu, używaną 1/8 do 1/4 obrotu,
szczelina cewki zapłonowej – 0.15 – 0.36,
luz zaworu ssącego –  0.15 – tolerancja 0.02,
zaworu wydechowego –  0.20 – tolerancja 0.02,
obroty robocze silnika – 2800 obr/min – tolerancja 290 obr/min
optymalne –  2850 – 2950,
moment dokręcenia noża tnącego – 49-59 Nm

————————————————–        powrót do listy –  program obsługi kosiarki

Mam nadzieję, że moje opracowanie jest przydatne.
Wkrótce uzupełnię je fotkami.
Zamieszczę również wersję skróconą przeglądu

Życzę bezproblemowego użytkowania kosiarki
Zapraszam również do innych moich opracowań na tym blogu.
Serdecznie zapraszam do naszego sklepu sklep.grizli.pl 
oraz na naszą stronę grizli.pl

 Jan Głuszczuk    Olsztyn 31.03.12 r.

Skomentuj Anonim Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *