Ubijaki wibracyjne Weber – prawidłowa eksploatacja

W tym wpisie – zgodnie z tytułem – zamieszczam informacje dot. poprawnej obsługi i eksploatacji ubijaków Weber na przykładzie modelu SRV 650.

Ubijaki Weber, tutaj zagęszczanie dna wykopu.

 Ubijaki wibracyjne Weber SRV 650 – informacje dot. poprawnej eksploatacji

Przeznaczenie:
Ubijak wibracyjny SRV 650 przeznaczony jest do zagęszczania podłoża przy pracach drogowych, w wykopach (kanalizacja, wodociągi, gazownictwo) itp.
Ubijak SRV 650 przeznaczony jest wyłącznie do zagęszczania:

  • piasku
  • żwiru
  • szutru
  • częściowo spoistych gruntów mieszanych

Każde inne zastosowanie jest niezgodne z przeznaczeniem.

Przykłady niewłaściwego użycia: wbijanie pali, ubijanie cienkich warstw gruntu na twardym (zmarzniętym) podłożu.
W takich wypadkach energia generowana przez ubijak nie jest odbierana przez podłoże, jest wręcz odbijana, wraca do ubijaka i ma destruktywny wpływ na wszystkie mocowania śrubowe.

Silnik Subaru ER 12 – jednostka napędowa

Ubijak Weber - tu napęd ubijaka, silnik Subaru ER 12

Ubijak SRV 650 napędzany jest silnikiem Subaru ER 12,
Silnik benzynowy 4-suwowy, chłodzony powietrzem.
Rodzaj paliwa – benzyna bezołowiowa 95 oktan
Olej silnikowy – SAE 10W/40 API – CD CE
Pojemność miski olejowej – 0.35 l
Mierzenie poziomu oleju – ubijak w pozycji stojącej (silnik jest wtedy lekko pochylony).
Właściwy poziom oleju – do dolnej krawędzi wlewu.

Transport ubijaka

Ubijak może być transportowany w pozycji pionowej (na stopie) lub oparty na rolce transportowej (pozycja pozioma).

Uruchomienie ubijaka

Jeżeli ubijak był transportowany w pozycji poziomej – ustawić ubijak na stopie i odczekać kilka minut aż olej silnikowy spłynie do skrzyni korbowej.
Przy silniku zimnym użyć pompki paliwa (wcisnąć 3 razy) oraz ssania (zamknąć dźwignię).

Przy silniku ciepłym nie używać pompki paliwa i ssania.
Po uruchomieniu silnika pozostawić go przez kilka minut na biegu jałowym celem wygrzania się. Jest to ważne dlatego, że silnik ubijaka powinien pracować tylko na wysokich obrotach, co oznacza pełne obciążenie. Wygrzanie silnika przed pracą ma wpływ na szybkie osiągnięcie pełnej mocy oraz przedłuża jego żywotność.

Ubijaki Weber - SRV 650 - tu widok na manetkę gazu

Praca na wysokich obrotach pozwala osiągnięcie pełnej mocy silnika oraz pełne załączenie sprzęgła przeniesienia napędu.
W celu przedłużenia żywotności silnika oraz sprzęgła unikać pracy na niskich oraz średnich obrotach silnika, sprzęgło nie załącza się w 100%, ślizga się i zużywa się przedwcześnie.
Po zakończeniu pracy pozostawić silnik – dla wychłodzenia – na biegu jałowym (na 2-3 minuty).

Wymiana oleju silnikowego

Po pierwszych 2 godz pracy,
Następnie po kolejnych 5 i 10 godz pracy,
Kolejne wymiany co 40 godz pracy.
Wymiana oleju przy ciepłym silniku.
Przy każdej wymianie oczyścić sitko oleju silnikowego.
Olej silnikowy – SAE 10W/40 API – CD CE
Pojemność miski olejowej – 0.35 l

Trzy szybkie wymiany są wskazane z racji na fakt, że w fabrycznie nowym silniku w pierwszych godzinach pracy dochodzi do szybkiego zanieczyszczenia oleju.
Kolejne wymiany – silnik na ubijaku ma wyjątkowo ciężką pracę, dlatego zachęcam do wymiany oleju co ok. 40 godz.
Dostęp do sitka po odkręcenie śruby w bloku silnika. Śruba jest zlokalizowana w dolnej części silnika tuż przy kolumnie stopy.

Kontrola czystości filtra powietrza

Weber - ubijaki wibracyjne - tutaj filtr powietrza w SRV 650

Filtr główny (na ubijaku) oraz filtr na silniku – czyścić w miarę potrzeby, minimum przy każdej wymianie oleju.

Czystość filtrów powietrza jest warunkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Przy pracy w dużym zapyleniu kontrolować (i czyścić filtr) z taką częstotliwością, aby nie dopuszczać do jego nadmiernego zabrudzenia.

Ubijak SRV 650 ma podwójny system filtracji powietrza – filtr zamontowany fabrycznie na silniku oraz dodatkowy filtr zamontowany na ubijaku.
Dodatkowo filtry są podwójne, składają się z wkładu papierowego oraz opaski z poliuretanu (popularnie nazywany filtrem gąbkowym).
Wkład papierowy ostukać z zanieczyszczeń o równą i twardą powierzchnię.
Wkład z gąbki wytrzepać z zanieczyszczeń, w razie potrzeby wymyć w ciepłej wodzie z dodatkiem detergentu.

Weber - ubijak SRV 650 - widok na filtr powietrza główny

Dopuszczalne jest delikatne nawilżenie wkładu z gąbki mieszaniną nafty i oleju silnikowego w proporcji 3 : 1. Wkład nawilżyć, włożyć do torebki foliowej, wyciskając filtr przez folię uzyskać równomierne nawilżenie. Nadmiar oleju wycisnąć w ręcznik papierowy. Operację powtórzyć do uzyskania efektu bardzo delikatnego nawilżenia.

Filtry paliwa.

Ubijaki Weber - SRV 650 - widok na silnik, w tym filtr paliwa

Filtr na przewodzie paliwowym – wymiana przy wymianie oleju.
Filtr w zbiorniku paliwa – czyszczenie przy wymianie oleju silnikowego

Silnik ma dwa filtry paliwa – na przewodzie paliwowym oraz w korpusie kranika paliwa. W celu zapewnienie odpowiedniej ilości paliwa, filtry paliwa muszą być drożne. Filtr na przewodzie paliwowym jest 1-razowego użytku, należy go wymienić w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż przy każdej wymianie oleju silnikowego. Filtr paliwa zlokalizowany w kraniku paliwa oczyścić przy każdej wymianie oleju silnikowego.
W przypadku uszkodzenia – wymienić.
Dostęp do tego filtra poprzez wykręcenie kranika paliwa z korpusu zbiornika paliwa.

Olej w systemie ubijania

Wymienić po każdych 150 godz pracy, nie rzadziej jak 1 x w roku.
Wymiana oleju w stopie po wykręceniu śruby spustowej i przechyleniu ubijaka.
Olej do smarowania systemu ubijania – hydrauliczny HVLP 68
Pojemność – 1 l

Świeca zapłonowa

Świeca NGK CR5HSB
Czyszczenie świecy – wg producenta – po 200 godz pracy
Wymiana świecy – po 500 godz pracy
Odstęp pomiędzy elektrodami – 0.6-0.7 mm
Czyścić świecę, czy wymienić – uwagi w końcowej części artykułu.

Magazynowanie

Opróżnić zbiornik paliwa
Uruchomić silnik, na jałowym biegu zużyć paliwo w gaźniku
Wymienić olej silnikowy
Wlać do komory spalania ok 5 cm3 oleju silnikowego
Wkręcić świecę, pociągnąć za linkę rozrusznika (wał silnika ma się kilka razy obrócić)
Pociągnąć za linkę rozrusznika ponownie, aż do wyczuwalnego silnego oporu (tłok w górnym ustawieniu). Zwolnić napięcie linki rozrusznika.
Silnik ubijaka jest przygotowany do magazynowania
Dokonać ogólnego przeglądu ubijaka pod kątem ew. uszkodzeń, wycieków, ubytków itp.

Uruchomienie po konserwacji

Wykręcić świecę
Kilkakrotnie, intensywnie pociągnąć za linkę rozrusznika w celu usunięcia oleju z komory spalania.
Wkręcić świecę
Wlać paliwo.
Wykonać uruchomienie silnika (silnik zimny, więc włączyć ssanie oraz użyć pompki paliwa).

Uwagi dodatkowe – zastrzeżenia:

1. Przed użyciem ubijaka przeczytać ze zrozumieniem instrukcję obsługi.
Zwrócić szczególną uwagę na zapisy dotyczące BHP operatora oraz osób postronnych.
2. Uwagi zawarte w tym wpisie nie mają na celu zastąpić instrukcji obsługi i tak nie mogą być traktowane.

Uwagi uzupełniające:
Świeca zapłonowa
Producent silnika zaleca czyszczenie świecy zapłonowej po 200 godz. pracy. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najbardziej delikatne czyszczenie zmieni  powierzchnię przeskoku iskry, co może mieć wpływ na zmianę jej parametrów. Czyszczenie świecy wykonane nawet szczotką mosiężną może zarysować powierzchnię izolatora, który powinien być idealnie gładki. Tak więc po czyszczeniu świeca może być jeszcze bardziej zużyta, niż przed tym zabiegiem. Osobiście zalecam częstą wymianę świecy na nową np. po każdych 200 godz pracy. Koszt świecy – niewielki, korzyść dla silnika może być bardzo istotna.
Olej silnikowy
Zachęcam do regularnych wymian oleju. Silnik na ubijaku ma wyjątkowo ciężką pracę, pracuje tylko na wysokich obrotach. Nie ma w tym silniku klasycznego filtra oleju, zatem cząstki zużytego oleju wraz z cząstkami metalu nie odkładają się na filtrze. Regularna wymiana oleju przedłuży żywotność silnika, a od strony finansowej koszt jest niezauważalny.

Jeżeli w powyższym wpisie są jakieś niedopowiedzenia lub niejasności proszę o pytania.

Opis i ceny ubijaków Weber – tutaj – Weber ubijaki – zainteresowanym przygotuję atrakcyjną ofertę.

Dziękuję za uwagę.

Jan Głuszczuk  Olsztyn 2.02,2014 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Wymagane pole