Pierwsze uruchomienie pompy spalinowej Honda

Witam wszystkich zainteresowanych tematem – na przykładzie pompy Honda WB20 omówię pierwsze uruchomienie pompy spalinowej. powiem też o zasadach prawidłowej eksploatacji pompy.

Uwagi techniczne:
Dla lekkiego przypomnienia
– wystarczy przeczytać ważne rady – są wytłuszczone.
Dla pogłębienia wiedzy – zapoznać się z opisami na fotkach
Dla początkujących – proponuję przeczytać całość ze zrozumieniem –  niejasności – proszę
zgłaszać w komentarzach

Wstęp – czyli po co i dla kogo

Dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć trochę więcej i – po przeczytaniu instrukcji obsługi poszukują wiedzy podanej inaczej – mam nadzieję, że ciekawiej 🙂
Przypominam – omawiam uruchomienie pompy z silnikiem 4-suwowym (na przykładzie Honda WB20) – wszystkie zamieszczone poniżej informacje nie mają na celu zastąpienia instrukcji obsługi – z nią trzeba koniecznie się zapoznać!
Serdecznie zapraszam do lektury.

Pompy Honda WB20, WB30, WT30, SST50


Wymagania:

Paliwo – benzyna bezołowiowa 95 oktan
Olej silnikowy – dobry markowy olej typu 15W/40, 10W/30

Przeznaczenie:
pompowanie wody czystej – inne zastosowania na własną odpowiedzialność – z doświadczenia wiem, że WB20 i WB30 bardzo dobrze sprawdzają się przy pompowaniu nawozów płynnych i oleju opałowego.

Bardzo ważna informacja:
Pompa w opakowaniu fabrycznym NIE jest przygotowana do pracy.
Miska olejowa NIE jest zalana olejem silnikowym.

Opis pompy – czyli jak do niej podejść ze zrozumieniem 🙂

Pompa Honda WB20 - opis ogólny foto 1

Tutaj opis z widokiem od strony rozrusznika –
przy okazji przepraszam mało profesjonalny opis uchwytu linki rozrusznika – wyraz rączka nie powinien się tam pojawić – obiecuję podmienić tą fotkę 🙂

Pompa Honda WB20 - opis - foto 2

Honda WB20 – uruchomienie – krok pierwszy

Wlej  olej silnikowy do miski olejowej. Po odkręceniu korka wlewu oleju możesz odnieść wrażenie, że silnik już jest zalany olejem. Złudzenie bierze się stąd, że w misce olejowej znajduje się niewielka ilość oleju konserwacyjnego. Jest to ilość  niewystarczająca do pracy. Koniecznie wlej olej – w przeciwnym wypadku zatrzesz silnik.  Uwaga: większość silników jest wyposażona w tzw. alarm olejowy, który w teorii powinien uniemożliwić uruchomienie silnika z niedostateczną ilością oleju silnikowego lub zupełnie bez oleju. To rozwiązanie bywa zawodne z wielu przyczyn obiektywnych i w praktyce najbezpieczniej jest przed każdym uruchomieniem sprawdzić wizualnie czy poziom oleju jest właściwy. Uwaga: po sprawdzeniu poziomu oleju wkręć korek wlewu oleju – zapomnienie oznacza ubrudzenie olejem ubrania  – w trakcie przenoszenia pompy, wnętrza samochodu –  w trakcie transportu pompy, a w skrajnym wypadku – podczas pracy – zatarcie silnika!
Tankując paliwo pozostaw ok 2.5 – 3 cm wolnej przestrzeni w zbiorniku paliwa. Tankowanie do pełna może skutkować zalaniem odpowietrznika paliwa, który umiejscowiony jest w korku wlewu. Przy zalanym odpowietrzniku nie da się pracować – w zbiorniku paliwa powstaje próżnia. Jeżeli trafi Ci się taka sytuacja – odkręć korek wlewu do osuszenia – zazwyczaj pomaga. Jeśli musisz kontynuować pracę – lekko poluzuj korek. Pracuj na 1/2 zawartości zbiornika paliwa – powinno to zapobiec wysączaniu się paliwa przez poluzowany korek wlewu.

Dobre rady:
Przed pierwszym uruchomieniem wlej olej silnikowy do miski olejowej.
Przed każdym kolejnym uruchomieniem – sprawdzaj poziom oleju silnikowego.
Nie zapomnij wkręcić korka wlewu oleju – otwarty wlew = zatarcie silnika

Pompa Honda WB20 - uruchomienie krok 1

Honda WB20 – uruchomienie – krok drugi:

Zalej wodą blok pompy – uruchomienie pompy ”na sucho” czyli bez wody w korpusie pompy skutkuje nadmiernym rozgrzaniem uszczelnienia wału silnika (uszczelnienie na wejściu wału w korpus pompy). Uszczelnienie jest metalowo-gumowo-ceramiczne, w związku z tym pierwszy haust zassanej wody może spowodować pęknięcie rozgrzanej części ceramicznej.
Uruchomienie ”na sucho” dopuszczalne jest tylko w przypadku krótkiego (2-3 min.) testowego uruchomienia pompy – dla sprawdzenia działania silnika. W tym wypadku po wyłączeniu silnika następuje samoczynne schłodzenie uszczelnienia.

Dobre rady:
Przed rozpoczęciem  pracy koniecznie zalej korpus pompy wodą
Sprawdź szczelność zarobienia i mocowania na pompie węża ssącego – brak szczelności = problem z zassaniem wody lub całkowity brak zdolności zassania.
W pompach do wody czystej unikaj zasysania piasku z dna zbiornika – skraca się żywotność pompy.

Pompa Honda WB20 - uruchomienie - krok 2

Honda WB20 – uruchomienie – krok trzeci i czwarty:

  Lekko przesuń dźwignię gazu dla podwyższenia obrotów obrotów..Dźwignię ssania włączaj zawsze przy uruchamianiu zimnego silnika. Nigdy nie włączaj ssania przy uruchamianiu silnika ciepłego. Silnik jest ciepły – ma wysoka temperaturę korpusu, wnętrza oraz oleju – jakiś czas po wyłączeniu. Czym wyższa temperatura otoczenia – tym ten stan trwa dłużej. W stanie przejściowym – niezbyt ciepły silnik – należy podjąć próbę uruchomienia bez włączania ssania – jeżeli uruchomi się za 1-2 pociągnięciem linki rozrusznika – ok. Jeżeli odmawia pracy – włącz ssanie. Uruchomionego silnika nie trzymaj zbyt długo na ssaniu – w okresie letnim wystarczy krótka chwila (8 -10 sek). Jednocześnie zbyt wczesne wyłączenie ssania powoduje przygasanie silnika – wróć wtedy w pozycję  pół ssania i chwilę odczekaj. Wejście silnika w wyraźne taktowanie – czyli przerywany, ciężki tryb pracy oznacza, że należy natychmiast wyłączyć ssanie. Silnik  wejdzie wtedy w równy, spokojny i płynny rytm pracy
 
Nawiasem mówiąc takie pięknie równe mruczenie silnika  właściwe jest  dla prawdziwie profesjonalnego dopieszczenia tego silnika we wszystkich detalach na etapie produkcji. Wiem, wiem – brzmi jak reklama, ale silniki Honda z rodziny GX – to wybitnie pierwsza liga światowa – jest co pochwalić.

Po wyłączeniu ssania chwilę odczekaj – daj czas na rozgrzewkę (1-2 min) i wprowadź silnik na wysokie obroty – jeżeli wchodzi gładko, bez oporu, bez przygasania – oznacza to, że jest rozgrzany do właściwej temperatury i może pracować. Jeżeli ma problemy z wejściem na wysokie obroty – należy pozwolić mu na dłuższą rozgrzewkę.
Rozgrzanie silnika jest bardzo ważne w przypadku pompy – tu z wolnych obrotów przechodzi się na wysokie – inaczej się nie da – na średnich obrotach silnik nie ma siły na zasysanie i pchanie wody. Jest wręcz przeciążany.
Zbyt długie przetrzymanie silnika na ssaniu powoduje zasysanie nadmiernej ilości paliwa – stosunkowo chłodnego – co może spowodować zniszczenie głowicy silnika.  Grzybek zaworu jest nagrzewany od strony komory spalania – z kolei zwiększona dawka paliwa  powoduje zbyt duże schłodzenie trzonka zaworu w wyniku czego może dojść (szok termiczny) do jego urwania się  i wbicia się go w korpus głowicy. Mieliśmy w serwisie takie przypadki.

Dobre rady:
Przesuń dźwignię gazu w kier. lekkiego zwiększenia obrotów.
Przy uruchamianiu zimnego silnika zawsze włączaj ssanie.

Trzymaj silnik na ssaniu (lub pół ssaniu) tylko tyle – ile jest to konieczne.
Przed rozpoczęciem pracy rozgrzej silnik.
W pracy utrzymuj silnik na wysokich obrotach.

Pompa Honda WB20 - uruchomienie - krok 3 i 4

Honda WB20 – uruchomienie – krok piąty:

Niemożność uruchomienia silnika z powodu nie włączenia włącznika zapłonu zdarza się dość często – dobrze jest jeżeli w ramach interwencji telefonicznej (nie działa mi!!! – przyjeżdżajcie natychmiast!!) rozgrzane emocje podirytowanego użytkownika pompy pozwalają na prowadzenie racjonalnej rozmowy 🙂
Te kabelki w prawo od włącznika odpowiadają m.in. za włączenie w obwód alarmu olejowego. W trakcie eksploatacji na placu budowy prawie normą jest odłączenie alarmu olejowego poprzez rozpięcie przewodów. Rozpinanie przewodów bierze się stąd, że jest problem z uruchomieniem silnika i jakoś łatwiej jest rozpiąć kable niż sprawdzić poziom oleju. Od tej chwili alarm olejowy już nie będzie ”przeszkadzał” w szybkim uruchomieniu silnika, jak dobrze pójdzie, to aż  . . . . do zatarcia.

Dobre rady:
Banalne, ale – przed startem silnika nie zapomnij włączyć zapłonu 🙂
Nie pozwalaj na ”poprawianie” konstrukcji silnika np. poprzez odłączanie ”zbędnych” kabelków.

Pmpa Honda WB20 - uruchomienie - krok 5

Honda WB20 – uruchomienie – krok szósty:
Prawidłowe uruchomienie zapewnia minimum wysiłku – zatem – chwyć uchwyt linki rozrusznika, pociągnij lekko do siebie  (kierunek jak na foto) – wyczujesz uaktywnienie rozrusznika. Ciągnij za linkę dalej, aż do wyraźnego oporu – ten opór oznacza, że tłok jest ustawiony w górnej granicy swojego biegu, w tej strefie jest najwyższy stopień sprężania i w tym ustawieniu tłoka najłatwiej jest uruchomić silnik ”od jednego razu”. Zatem –  pociągnij zdecydowanym ”męskim” ruchem – silnik powinien ”zaskoczyć” na raz. Jeżeli nie –  powtórz operację. Jeżeli nie uruchomi się za najdalej trzecim razem – przyczyny są następujące:
Brak oleju silnikowego,                  Brak paliwa,                   Zamknięty kranik paliwa,
Zdjęta fajka świecy,                       Wyłączone ssanie,         Zalana świeca,               Wyłączony zapłon,
Możliwe jest wystąpienie kilku przyczyn jednocześnie,
W ostateczności – ale to bardzo, bardzo rzadko (wszak to Honda)  – masz problem ze sprawnością techniczną silnika.
Po uruchomieniu silnika nie wypuszczaj uchwytu linki rozrusznika z ręki – doprowadź ją na pozycję startową. Wypuszczenie uchwytu przy wyciągniętej lince może skutkować uszkodzeniem uchwytu (puszczony obije się silnie o obudowę), nieprawidłowym nawinięciem linki na koło nawojowe lub wręcz uszkodzeniem rozrusznika.

Dobre rady:

Przed uruchomieniem sprawdź czy włączyłeś zapłon, ssanie, otworzyłeś kranik paliwa.
Nie szarp za linkę rozrusznika – uruchamiaj miękko.
Po uruchomieniu miękko doprowadź do zwinięcia linki na kole nawojowym rozrusznika.

Pompa Honda WB20 - uruchamianie - krok 6

Honda WB20 – uruchomienie – krok siódmy:
Tutaj wszystko jasne – pozwól na chwilę pracy na ssaniu, następnie wyłącz je powoli – pozwól silnikowi na rozgrzewkę i do pracy.

Pompa Honda WB20 - uruchamianie - krok 7

Honda WB20 – uruchomienie – krok ósmy:

Finiszujemy – jeżeli silnik jest dobrze rozgrzany – bez problemów podejmie pracę. Zwiększ obroty silnika do wysokich przesuwając manetkę gazu w kier. do symbolu ”zajączka”.

Pompa Honda WB20 - uruchamianie - krok 8

Poniżej dwie fotki pomocnicze dla zobrazowania pracy i prawidłowej obsługi manetki gazu. Tak – wiem, że brzmi dziwnie – ale wiem też, co niektórzy użytkownicy potrafią zrobić z manetką 🙂
Śruba regulacji wysokich obrotów  w pozycji manetki ”wysokie obroty” opiera się o zderzak i tak ma być. Bardzo często zdarza się, że wskutek zbyt siłowego wprowadzania silnika na wysokie obroty dochodzi do odkształcenia zderzaka (odgięcia).

Mam nieodparte wrażenie, że odgięcie zderzaka spowodowane jest załączaniem wysokich obrotów ”z buta” – czyli lekkim kopniakiem. Inaczej nie umiem sobie wyobrazić powodów wygięcia i manetki i zderzaka – są mocno profilowane i z grubej blachy – wydawać by się mogło są wręcz niezniszczalne!

Przy wygiętym zderzaku silnik pracuje na zawyżonych obrotach! Jest to dla niego szkodliwe. Z drugiej strony – operator maszyny jest zadowolony, ponieważ silnik pracuje z większą intensywnością – wręcz ma wrażenie, że coś udało mu się naprawić! I tu jest właśnie dodatkowe niebezpieczeństwo – czujność operatora został uśpiona, a przedłużanie okresu eksploatacji silnika na zawyżonych obrotach prowadzi do jego przedwczesnego zużycia. Owszem pracuje bardziej wydajnie – po zwiększeniu obrotów został podrasowany – usportowiony. Nic jednak za darmo – myślę, że w skrajnych wypadkach skrócenie czasu eksploatacji sięga nawet pow. 30 % – tylko z tego powodu.

Pompa Honda WB20 - wolne obroty

Pompa Honda WB20 - wysokie obroty

Honda WB20 – zatrzymanie silnika:

Jak w opisach na fotce – zmniejsz obroty silnika – pozwól na chwilę pracy na wolnych obrotach. Wentylator silnika wydmucha nadmiar gorącego powietrza – w ten sposób przejście w stan spoczynku będzie łagodne. Dodatkowo natychmiastowe wyłączenie silnika wprost z wysokich obrotów może spowodować zalanie świecy i problem z następnym uruchomieniem.
Koniecznie zamknij kranik paliwa – notoryczne pozostawianie otwartego kranika paliwa skutkuje przesączaniem się paliwa do gaźnika, z gaźnika nad tłok, z nad tłoka – pod tłok. W silniku powstaje mieszanka olejowo-paliwowa. Pogarsza się smarowanie silnika. Mieszaniny oleju z paliwem jest zbyt dużo, co utrudnia prawidłową pracę silnika.

 Klient rekordzista dostarczył pompę Honda z reklamacją pt brak możliwości uruchomienia. Silnik podjął pracę dopiero po wylaniu nadmiaru oleju zmieszanego z paliwem – oczywiście należy wymienić olej.

Odłącz węże od pompy, zlej wodę z korpusu pompy – korek spustu wody – patrz opis pompy – foto 1. Wypuść wodę z węży, wąż ssawny możliwe szybko wysusz.

Dobre rady:
Wyłączaj silnik po 1-2 min. wychłodzenia poprzez pracę na wolnych obrotach.
Nie wyłączaj silnika bezpośrednio z wysokich obrotów.
Po wyłączeniu silnika koniecznie zamknij kranik paliwa.

Pompa Honda WB20 - uruchamianie/ zatrzymanie - krok 9

Inne problemy z prawidłową pracą pompy:
1. Nie zalany blok pompy lub nie do końca zalany.
2. Kosz ssawny jest powyżej lustra wody.
3. Zatkany kosz ssawny.
4. Brak szczelności – niedokładne zarobienie węża ssącego
lub nieszczelne mocowanie do króćca pompy.
5. Uszkodzony wąż ssawny (dziurawy)
6. Niewłaściwy wąż ssawny (zbyt miękki) – musi być zbrojony sztywną spiralą.
7. Zbyt długi wąż ssący.
8. Zbyt duża wysokość ssania.
9. Załamania na wężu tłocznym
10. Zamknięta końcówka na wężu tłocznym (dysza, prądownica itp.).
11. Zablokowany wirnik pompy – brak konserwacji po ostatniej pracy.
12. Zużyty wirnik i/lub ślimak wirnika pompy – wymień lub udaj się do serwisu.
13. Ew. mogą wystąpić inne problemy – konsultuj je z serwisem Honda.

Życzę bezstresowego, bezproblemowego i bezawaryjnego użytkowania przez wiele lat.
Jan Głuszczuk

Więcej o pompach i ofercie naszej firmy – na stronie: grizli pl  lub w sklepie: sklep grizli
W przypadku zainteresowania proszę o kontakt – obiecuję dobrą ofertę

Pompa Honda w pracy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *