Witam Wszystkich zainteresowanych,
uruchomienie pompy omawiam na przykładzie pompy Honda WB20, ale z uwagi na bardzo podobną budowę niniejszy tekst pasuje do większości pomp Honda oraz wielu innych z silnikiem 4-suwowym.
Poniżej fotki z opisem zasad prawidłowego uruchomienia oraz garść istotnych porad.
Zapraszam serdecznie
Uwagi techniczne:
Dla lekkiego przypomnienia – przeczytaj ważne rady.
Dla pogłębienia wiedzy – zapoznaj się z opisami na fotkach
Dla początkujących – przeczytaj wersję pełną – jest na tym blogu
Wstęp – czyli po co i dla kogo
Dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć trochę więcej i – po przeczytaniu instrukcji obsługi poszukują wiedzy podanej inaczej – mam nadzieję, że ciekawiej 🙂
Przypominam – omawiam uruchomienie pompy z silnikiem 4-suwowym (na przykładzie Honda WB20) – wszystkie zamieszczone poniżej informacje nie mają na celu zastąpienia instrukcji obsługi – z nią trzeba koniecznie się zapoznać!
Wymagania:
Paliwo – benzyna bezołowiowa 95 oktan
Olej silnikowy – dobry markowy olej typu 15W/40, 10W/30
Przeznaczenie:
pompowanie wody czystej – inne zastosowania na własną odpowiedzialność – z doświadczenia wiem, że WB20 i WB30 bardzo dobrze sprawdzają się przy pompowaniu nawozów płynnych i oleju opałowego.
Bardzo ważna uwaga:
Pompa w opakowaniu fabrycznym NIE jest przygotowana do pracy.
Przed uruchomieniem wlej olej silnikowy do miski olejowej.
Opis pompy – czyli jak do niej podejść ze zrozumieniem 🙂
Foto 1 – widok od strony włącznika zapłonu:
Foto 2 – widok od strony rozrusznika:
Honda WB20 – uruchomienie – krok pierwszy
Dobre rady:
Przed pierwszym uruchomieniem koniecznie wlej olej silnikowy do miski olejowej.
Przed każdym kolejnym uruchomieniem – sprawdzaj poziom oleju silnikowego.
Nie zapomnij wkręcić korka wlewu oleju – otwarty wlew = zatarcie silnika
Honda WB20 – uruchomienie – krok drugi:
Dobre rady:
Przed rozpoczęciem pracy koniecznie zalej korpus pompy wodą
Sprawdź szczelność zarobienia i mocowania na pompie węża ssącego – brak szczelności = problem z zassaniem wody lub całkowity brak zdolności zassania.
W pompach do wody czystej unikaj zasysania piasku z dna zbiornika – skraca się żywotność pompy.
Honda WB20 – uruchomienie – krok trzeci i czwarty:
Dobre rady:
Przesuń dźwignię gazu w kier. lekkiego zwiększenia obrotów.
Przy uruchamianiu zimnego silnika zawsze włączaj ssanie.
Trzymaj silnik na ssaniu (lub pół ssaniu) tylko tak długo – ile jest to konieczne.
Przed rozpoczęciem pracy rozgrzej silnik.
W pracy utrzymuj silnik na wysokich obrotach.
Honda WB20 – uruchomienie – krok piąty:
Dobre rady:
Banalne, ale – przed startem silnika nie zapomnij włączyć zapłonu 🙂
Nie pozwalaj na ”poprawianie” konstrukcji silnika np. poprzez odłączanie ”zbędnych” kabelków.
Honda WB20 – uruchomienie – krok szósty:
Pociągnij linkę rozrusznika do wyczuwalnego oporu na tłoku. Trzymając linkę napiętą – pociągnij zdecydowanym ruchem – silnik powinien ”zaskoczyć” na raz. Jeżeli nie – powtórz operację. Jeżeli nie uruchomi się za najdalej trzecim razem – przyczyny są następujące:
Brak oleju silnikowego, Brak paliwa, Zamknięty kranik paliwa,
Zdjęta fajka świecy, Wyłączone ssanie, Zalana świeca, Wyłączony zapłon,
Możliwe jest wystąpienie kilku przyczyn jednocześnie,
W ostateczności – ale to bardzo, bardzo rzadko (wszak to Honda) – masz problem ze sprawnością techniczną silnika.
Dobre rady:
Przed uruchomieniem sprawdź czy włączyłeś zapłon, ssanie, otworzyłeś kranik paliwa.
Nie szarp za linkę rozrusznika – uruchamiaj miękko.
Po uruchomieniu miękko doprowadź do zwinięcia linki na kole nawojowym rozrusznika.
Honda WB20 – uruchomienie – krok siódmy:
Honda WB20 – uruchomienie – krok ósmy:
Poniżej dwie fotki pomocnicze dla zobrazowania pracy i prawidłowej obsługi manetki gazu. Tak – wiem, że brzmi dziwnie – ale wiem też, co niektórzy użytkownicy potrafią zrobić z manetką 🙂
Dobre rady:
Wprowadzaj silnik na wysokie obroty poprzez przesunięcie manetki gazu do tylko wyczuwalnego oporu.
Honda WB20 – zatrzymanie silnika:
Dobre rady:
Wyłączaj silnik po 1-2 min. wychłodzenia poprzez pracę na wolnych obrotach.
Nie wyłączaj silnika bezpośrednio z wysokich obrotów.
Po wyłączeniu silnika koniecznie zamknij kranik paliwa.
Inne problemy uniemożliwiające prawidłową pracę pompy:
1. Nie zalany blok pompy lub nie do końca zalany.
2. Kosz ssawny jest powyżej lustra wody.
3. Zatkany kosz ssawny.
4. Brak szczelności – niedokładne zarobienie węża ssącego
lub nieszczelne mocowanie do króćca pompy.
5. Uszkodzony wąż ssawny (dziurawy)
6. Niewłaściwy wąż ssawny (zbyt miękki) – musi być zbrojony sztywną spiralą.
7. Zbyt długi wąż ssący.
8. Zbyt duża wysokość ssania.
9. Załamania na wężu tłocznym
10. Zamknięta końcówka na wężu tłocznym (dysza, prądownica itp.).
11. Zablokowany wirnik pompy – brak konserwacji po ostatniej pracy.
12. Zużyty wirnik i/lub ślimak wirnika pompy – wymień lub udaj się do serwisu.
13. Ew. mogą wystąpić inne problemy – konsultuj je z serwisem Honda.
Życzę bezstresowego, bezproblemowego i bezawaryjnego użytkowania przez wiele lat.
Jan Głuszczuk
Więcej o pompach i ofercie naszej firmy – na stronie: grizli pl lub w sklepie: sklep grizli
W przypadku zainteresowania proszę o kontakt – obiecuję dobrą ofertę